Friday, May 21, 2010

Guru Di Beri Lesen

Baru baru ini Kementerian Pelajaran telah menimbang untuk mensyaratkan guru memiliki lesen perguruan, seperti doktor, peguam dan akauntan, bagi memelihara integriti profesion itu serta menjadikan sistem pendidikan negara bertaraf dunia.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata lesen perguruan itu telah dilaksanakan di Kanada dan sudah tiba masanya Malaysia menimbangkannya secara serius. “Isu integriti menjadi perhatian kementerian saya dan perlu dicari satu kaedah bagaimana hendak mengekalkan integriti perguruan. Oleh itu, ada cadangan kita kaji atau lihat sama ada guru perlu ada lesen perguruan seperti doktor, peguam atau akauntan.

Satu cadangan yang bagus. Semuga guru guru dan che'gu lebih profesional.Wbp begitu output che'gu che'gu kena pantau setelah diberi lesen tersebut. Tentukan lesen yang diberkan itu lesen original jangan lesen terbang. Pastikan mereka yang betul betul layak diberi lesen seperti ditapis tahap keguruan mereka,prestasi dan KPI nya.Nanti lesen tersebut tak bermakna. Beri pengiktirafan yang sesuai pada lesen dan ada grednya sekali.
Semuga semua guru guru dapat melipatkan tenaga kearahan perlesenan ini dalam masa terdekat

No comments: