Tuesday, May 21, 2013

GURU AGEN PERPADUAN


Guru pemangkin perpaduan
Salasiah Mohamad bersama muridnya sempena Sambutan Hari Guru di Sekolah Kebangsaan Seri Tasik, Cheras.
Dua aspirasi jadi inspirasi ke arah sistem pendidikan bertaraf dunia

Seremban: Sempena sambutan Hari Guru hari ini, golongan pendidik diminta terus berfungsi sebagai pemangkin utama perpaduan kaum di negara ini menerusi aktiviti dalam dan luar kelas.

Guru juga perlu meneruskan usaha murni menyemai persefahaman dan mempromosikan pergaulan sihat dalam kalangan pelajar

Perkukuh perpaduan 

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud, berkata tugas guru secara tidak langsung menjadi pemangkin utama ke arah pengukuhan perpaduan kaum kerana generasi muda yang dididik hari ini adalah pewaris negara pada masa depan.

“Kebetulan ketika ini timbul sedikit isu perkauman, jadi kita mengambil kesempatan ini untuk menekankan supaya guru berkongsi kefahaman mengenai PPPM.

“Apabila guru faham mengenai agenda yang membabitkan aspirasi sistem pendidikan dan aspirasi murid, mereka akan komited melaksanakannya.
“Hasilnya nanti, kita akan melahirkan murid yang cemerlang dalam semua aspek, termasuk akademik dan nilai murni dalam kehidupan, termasuk menerima perbezaan kaum,” katanya pada sidang media mengenai sambutan Hari Guru peringkat Kebangsaan yang akan disambut di sini, hari ini. 

Beliau berkata, agenda PPPM 2013-2025 menjadi asas tema sambutan tahun ini iaitu ‘Guru Malaysia: 1Aspirasi, 1Agenda’.

Dua aspirasi


Katanya, Guru Malaysia merujuk kepada semua guru di negara ini termasuk guru sekolah swasta dan sekolah agama serta tidak terhad kepada guru di bawah Kementerian Pelajaran.
Katanya, dua aspirasi dimaksudkan, iaitu aspirasi ke arah menjadikan sistem pendidikan negara bertaraf dunia yang memastikan akses kepada semua murid, kualiti antarabangsa, ekuiti atau kesaksamaan untuk semua murid, memupuk perpaduan dan pelaksanaan kecekapan tinggi.
Aspirasi murid pula bermakna guru bertanggungjawab melahirkan murid yang berpengetahuan, mempunyai kemahiran berfikir, memimpin, kemahiran dwibahasa, kerohanian tinggi, beretika serta mempunyai identiti nasional.

Abd Ghafar berkata, 1Agenda pula bermakna semua guru berpegang pada satu agenda, iaitu memastikan kejayaan PPPM, sekali gus melahirkan murid seimbang berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara.


Katanya, pada sambutan kali ini, Kementerian Pelajaran akan memberi pengiktirafan kepada lima guru istimewa dinamakan anugerah Ikon Guru yang baru diperkenalkan tahun ini.

Katanya, anugerah itu akan diberi kepada lima guru yang berjaya menaikkan imej kementerian serta negara dalam pelbagai bidang termasuk sukan, kesenian, pelajaran, kokurikulum, kepemimpinan serta kesukarelawanan.


Nota: Bila kah guru-guru kita akan dapat pengurangan bebanan kerja?

No comments: